© deslikvissers.nl - info@deslikvissers.nl
Deslikvissers.nl
Noorwegen, Angelamfi 2010. Deelnemers: Roger, Ernie, David, Freddy, Yuri, Martin, Jelle en John Eindelijk was het dan zo ver. We hadden besloten om met de slikvissers naar Noorwegen te gaan vissen, op zoek naar de grotere en zwaardere vissoorten. Eerst moesten we deze reis goed voorbereiden. Er moest om te beginnen een locatie gezocht worden. Hiervoor gingen we naar de visbeurs in Rotterdam, en lieten ons daar informeren over het eiland Hitra ( midden Noorwegen). Onze reis boekten we bij Cordles travel en we zouden naar Angelamfi gaan. Nu onze reis vast lag zijn we ons gaan verdiepen in het benodigde materiaal en de vis technieken. We kochten dvd's, boeken, tijdschriften en nodigde zelf een ervaren visser uit om ons te komen voorlichten, maar deze kwam niet opdagen. u de 8 vissers bekend waren konden we de vlucht boeken, en konden we ons concentreren op het aankopen van het materiaal. Dus wij terug naar de visbeurs in Rotterdam. We hadden speciale hengels, molens, gevlochtenlijn, pilkers, shats en een drijfpak nodig, een volle winkelkar dus. Alles was voorbereid en het wachten was nu op de dag dat we konden vertrekken. Maar het zat ons weer niet mee. Twee weken voorafgaand aan ons vertrek barst in IJsland een vulkaan uit en legt heel het luchtruim plat. Konden we nu wel of niet met het vliegtuig naar Noorwegen? Er werden verschillende noodscenario bedacht zodat we kost wat kost op 24 april op ons verblijf zouden aankomen. We hadden een personenbusje gehuurd, want op 22 april vlogen er nog geen vliegtuigen naar Trondheim, zodat we in uiterste nood nog met dit busje naar Noorwegen konden rijden. Maar op 24 april, de dag van vertrek, vloog het eerste vliegtuig naar Trondheim en jawel we mochten mee. We vlogen vanuit Zaventem via Schiphol naar Trondheim. Toen we daar aankwamen was het nog wachten op de koffers en de hengels. En ja hoor daar ging het weer mis, de koffer van John was er niet bij. Na enige tijd wachten op de luchthaven werd er besloten om met onze gehuurde auto's toch naar onze bestemming te rijden. Na onderweg nog eens te stoppen om eten en drinken in te kopen kwamen we rond 15:00 uur in Angelamfi aan. De locatie was perfect, een mooi appartement, twee mooie gehuurde boten van het merk Avor en een prachtig uitzicht over de fjorden. Die avond werden de spullen en kamers in orde gebracht en werden de zeekaarten bekeken om een goede plek te vinden voor de volgende dag. De indeling van de boten voor de volgende dag werd via een schema bekend gemaakt en we hadden een record lijst gemaakt van de te vangen vissoorten. Zondagmorgen vertrokken we, nadat we eerst van een stevig ontbijt te hebben genoten, voor onze eerste visdag. John had nog steeds geen koffer maar ging wel mee vissen. De eerste dag ging in het begin wat stroef. We moesten wennen aan de manier van vissen wat ze hier pilkere noemen. Na een paar uur te hebben gevist en de goede raad van Martin te hebben opgevolgd werden al snel de eerste kabeljauwen naar boven getrokken. Toen we s'avonds weer terug kwamen, want s'middags hadden we op de boot gegeten, moesten eerst de vissen schoongemaakt en gefileerd worden. De gevangen vis stond natuurlijk op het avond menu dat door Yuri en Martin werd klaargemaakt. Intussen was ook John zijn koffer aangekomen. De KLM had er voor gezorgd dat deze op onze locatie werd afgegeven. Voor elk huisje was een vrieskist beschikbaar zodat de overgebleven vis ingevroren kon worden. Het avondeten was super lekker maar hoe kan het ook anders met onze vers gevangen vis, en de twee koks werden ook aangenomen voor de rest van de week. De volgende dagen werden er nog meer en groter vissen gevangen. De meeste vis werd terug gezet omdat we geen vis naar huis konden mee nemen. Wel zorgden we ervoor dat we genoeg vis voor het avondeten hadden. Voor de drank en eten zoals de groente en aardappels moesten we naar een supermarkt in een naburig dorpje. Om daar te geraken moesten we met de boot. De prijzen zijn wel een stuk duurder dan in Nederland maar een mens moet toch eten en drinken niet waar. Door het steeds wisselen van de samenstelling van de boten was het elke dag of je met een andere groep ging vissen. De sfeer aan boord was goed. Dit kwam natuurlijk ook omdat er genoeg gevangen werd. Jelle ving zelf een rog, Freddy een steen en Roger had de langste vis gevangen. Dit werd s'avonds dan ook gevierd. Bij een natje en een droogje (kibling) werden de dag nog eens overgedaan. Echt laat werd het nooit want iedereen was best moe van de hele dag op het water te hebben doorgebracht. Voor de terugreis moesten we al om 2:00 uur vertrekken. We reden het eerste stuk door de bergen en bossen waar we ook de elanden aan de kant van de weg zagen grazen. Rond 4:30 uur kwamen we aan op het vliegveld van Trondheim van waar we dan om 6:00 uur vertrokken via Schiphol naar Zaventem. Eenmaal aangekomen in Zaventem en onze koffer van de bagageband te hebben genomen, stonden Sjef, Erik en Annick ons al op te wachten. We moesten hier nog even wachten op Sabina en Wendy, want die hadden een midweek in Barcelona gezeten. Nadat iedereen en alle spullen een plaats hadden gevonden zijn we veilig thuis afgezet.